.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به نام عدالت، 2 فرزند كافي است!

ر ديگر صحبت‌ها درباره تعداد فرزندان خانواده‌ها بالا گرفته است. به دنبال حضور رئيس‌جمهوري در يك برنامه تلويزيوني و ابراز مخالفت وي با سياست كاهش مواليد و كنترل رشد جمعيت، این روزها، فضاي رسانه‌ها، آكنده از اظهارنظرهاي موافقان و مخالفان درباره موضعگيري محمود احمدي‌ن‍ژاد شده است.

به گزارش 
شمال نیوز به نقل از تابناک، در حالي كه جامعه ايراني رشد سريع 9/3 درصدي را در اواخر دهه 50 تا اواسط دهه 60 خورشيدي تجربه كرد، با اعمال سياست‌هاي تنظيم خانواده، از آهنگ رشد جمعيت در دهه 70 كاسته شد و اين روند نزولي در دهه 80 هم تداوم يافت. بر اين پایه، در حالي كه رشد تصاعدي جمعيت موجبات كاهش سطح رفاه و امنيت رواني و اقتصادي خانواده‌ها را فراهم آورد، بار ديگر سخن گفتن از لزوم افزايش عایله خانواده‌ها در شرايط سخت اقتصادي كه سن ازدواج را به تأخير انداخته، واكنش‌ها را در لايه‌هاي گوناگون جمعيت برانگيخت و بسياري از كارشناسان را به موضعگيري وادار ساخته است.

افزايش جمعيت، افزايش بي عدالتي را در پي دارد

دكتر عليرضا مرندي، نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي و وزير بهداشت سابق از جمله كارشناساني است كه درباره سياست افزايش جمعيت موضعي انتقادي دارد. وي كه بسياري او را باني سياست‌هاي تنظيم خانواده مي‌دانند، به خبرنگار "تابناک" گفت: با وجود اینکه رئیس‌جمهور را فرد عدالت محوری مي‌دانم كه خدمت به محرومان را دوست دارد، متأسفانه ناچارم سخنان وي را غیر کارشناسی ارزيابي كنم.

مرندي افزود: هم‌اکنون با رشد جمعیتی کمی که داریم، تورم سرسام آوري را با همه وجود احساس مي كنيم؛ اين روزها ديدن كودكاني كه به علت فقر مالی نمي‌توانند در مدارس نام نویسي کنند و مجبورند برای گذران زندگی و احيانا سير كردن شكم دیگر فرزندان پرشمار خانواده، كمك خرج والدین باشند، به امري عادي تبديل شده است.

مرندي در ادامه سخنان خود را اين گونه پي گرفت: هم اكنون بسياري از خانواده‌ها نمی‌توانند برای فزرندان خود تغذیه مناسب فراهم کنند و این باعث سوء تغذیه در کشور شده است. هرچندپس از پيروزي انقلاب، شدت سوء تغذیه کاهش پیدا کرده است، اين موضوع از بین نرفته و ممکن است با افزایش جمعیت دوباره برگردد. مرندي در پايان از سخنان خود اين گونه نتيجه‌گيري كرد: با افزایش جمعیت بی عدالتي در کشور افزایش پیدا می‌کند و فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود.

سازمان بهداشت جهاني: رشد جمعيت را كنترل كنيد

در اينكه بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي به علت دخالت‌هاي آشكار و پنهان قدرت‌هاي جهاني از عمل به وظايف خود باز مانده‌اند، شكي نيست اما شايد بتوان سازمان بهداشت جهاني را از اين قاعده جدا دانست. اين سازمان با امكانات نه چندان گسترده، سرچشمه خدمات بسياري در دورترین نقاط كره خاكي بوده است. در اين مورد برنامه‌هاي آموزشي اين سازمان بين‌المللي به ويژه قابل اشاره است. همين سازمان به تازگی در بيانيه‌اي درباره افزايش بي رويه جمعيت در كشورهاي فقير و در حال توسعه هشدار داد.

دكتر انوشيروان محسني بندپي، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» درباره افزايش جمعيت كشور گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که جوامع به فراخور امکاناتی که دارند، جمعیت خود را افزایش دهند. اين سازمان بين المللي ريشه بسياري از مصایب و جنگ‌ها را افزايش بي رويه جمعيت ارزيابي مي‌كند و به سران كشورهايي كه به فكر مردم خود هستند، توصيه مي‌كند به فراخور منابع و ظرفيت‌ها، جمعيت خود را تنظيم كنند.

محصولي: پاسخگوي بيشتر از دو فرزند خانواده ها هستيم!

در حالي كه بسياري از كارشناسان مشكلاتي از جمله كاهش سطح زندگي، افزايش هزينه‌هاي درمان، مشكلات اشتغال و ازدواج جوانان و همچنين سوء تغذيه و كمبود مسكن مناسب را ناشي از نبود تناسب امكانات و منابع كشور با جمعيت كنوني ارزيابي مي‌كنند، وزير رفاه و تأمين اجتماعي در تأييد سخنان رئيس‌جمهوري در مورد لزوم افزايش جمعيت كشور گفت: رئيس‌جمهوري گفته است که كشور داراي قابليت پاسخگويي به جمعيت بيشتر از دو فرزند در هر خانواده است و اين سخن درستي است. با شعار همت و كار مضاعف، مي‌توان امكانات و منابع بالقوه كشور را بالفعل كرد. وجود برنامه‌ تنظيم خانواده آن هم براي چند سال، بدان معنا نيست كه اين برنامه تا ابد بايد ادامه يابد، برای همین، بازنگري در برنامه با توجه به تهديدات و فرصت‌هاي كشور لازم و ضروري است و اين اقدامات به صورت راهبردی در كارگروه‌هاي مربوطه بررسي مي‌شود و نتايج آن به آگاهی مردم مي‌رسد.

داریوش قنبری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون اجتماعی اما نظریات متفاوتی با وزير رفاه دارد. او به خبرنگار «تابناک» گفت: جمعیت کشور زمان انقلاب 35 ـ 36 میلیون نفر بود و امروز به 74 میلیون نفر رسیده است. این رشد در حالی است که به موازات آن امکانات ما افزایش پیدا نکرده است.

اگر جمعیت 36 میلیون پیش از انقلاب بود، از مرفه‌ترین کشورهای جهان بودیم!

قنبري در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگار «تابناک»، با مقايسه جمعيت سی سال گذشته و امكانات موجود خاطرنشان كرد: با توجه به گروه بزرگ بیکاران و اینکه تولید ملی ما آنقدر افزایش پیدا نکرده که پاسخگوی بیکاران باشیم، در اوضاع کنونی، تشویق به افزایش مواليد، ضربه مهلكي به کشور وارد می‌کند.

نماينده مردم ايلام در خانه ملت افزود: اگر جمعیت ما 35 ـ 36 میلیون نفر پیش از انقلاب بود با امکانات موجود، یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان بودیم. متأسفانه به افزایش رشد جمعیت و معضلات آن بی توجهی شده و به نظر من، مسئولان کشور باید برای جلوگیری از افزایش جمعیت دغدغه داشته و برنامه‌های مناسبی پيش‌بيني كنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.409 seconds.